divendres, 24 d’octubre del 2008

LES SALES DE CONCERTS

Per experiència com a músic i seguidor del metal underground, molt poques sales a Catalunya reuneixen bones qualitats tant pel músic com pel públic. Podem començar parlant de l'hora dels concerts en els cartells. Pq a vegades comencen una hora després de l'hora senyalitzada?. Potser per problemes de proves de so, però quan cada setmana passa el mateix, alguna cosa no rutlla. És que la gent no és puntual?, o que les sales volen fer caixa?. Pq hi han que no estan sonoritzades i les bandes han de tocar a pèl?. D'aquesta manera, es fer malbé el concert del grup creant una pilota brutal de so a l'escenari i a la sala i una mala impressió a les persones que els veuen per primer cop. Pq no es paga al músic per la seva feina?. És que no han tingut despeses pel viatge i les dietes?. Pq et fan llogar la sala?. Pq han de pagar a un tècnic de so que no s'entera?, a més no és tècnic, és amic de l'amo del local que li dóna un cop de mà. A sobre s'emporta l'empipament dels músics quan l'únic responsable, és l'amo per no posar un tècnic de debó o una persona amb experiència. Pq et diuen que cobraras uns diners i després no recorden el que et va dir o et donen menys dels diners pactats?, O pq no et deixen posar una entrada mínima per cobrir despeses?.

Falta comunicació entre les bandes i l'única manera d'intentar canviar la situació és no tocar als llocs que se'n riuen dels músics, però clar, sempre hi ha gent que vol tocar fins i tot a la pitjor sala del món. Entenc que una sala és un negoci, però que mirin de tenir contents als grups i al públic, un públic que per norma general, el porten les bandes. I si les sales perden diners cada setmana amb aquests concerts, doncs....que portin als Metallica o als Judas...si tenen ous, o que canviïn de feina.

Les hores d'assaig i els diners invertits en el lloguer, instruments i material han de tenir recompensa com és la de fer un bon directe i no semblar una patata perduda a l'escenari.
Com he dit al principi, molt poques sales reuneixen el caliu i la professionalitat. Quina llàstima!.

10 comentaris:

  1. Hi estic totalment d'acord amb el que comentes.
    Normalment, els peixos grossos (les sales) s'aprofiten dels peixos petits (els grups) per dir-los que com que són o acostumen a ser bandes novells, primer es fa un concert "mostra" i si agraden (molt i molt relatiu) pel pròxim ja s'anirà cobrant.
    Molts grups, tal i com tu comentes, accedeixen a tocar a la pitjor sala del món sense sonorització per tal de donar-se a conèixer, doncs hi ha sales conegudes que et fan pagar més que les ganes per poder-hi tocar.
    Aleshores també cal comptar amb certs paràsits vampirs de les bandes novells que són les suposades "productores" les quals et diuen de vendre un X d'entrades que si no les vens has d'aportar els diners que no has vengut. Posem que has de vendre 50 entrades a 10€ cadascuna, si els números no em fallen són 500€, comptant que aquestes "productores" agafen a més d'un grup per aquest concert en aquesta sala... són uns 1500€ que s'embutxaquen (suposant que es contractin a 3 grups pel bolo). Una sala no costa 1.500€ de lloguer, però si ets un grup amb empenta i ganes de tocar ja t'han enganxat per banda. Menys mal que el VOX POPULI entre grups ajuda a que aquestes ""estafes"" de "productores" que contracten grups """"desinteressadament"""" no se'n surtin amb la seva...
    És difícil aquest món... molt difícil.
    Menys mal que hi ha mitjans de comunicació com vosaltres que doneu la oportunitat per donar a conèixer gent i grups novells :)

    ResponElimina
  2. Totalmet d'acord amb el que dius. En el comentari que he penjat parlo de les sales com a tal, però el tema d'agunes promotores també tinc ganes de tocar-lo i deixar la meva. Encara que tu ja ho has deixat ben clar, jeje, ets una crack.Merci per participar en el bloc.

    ResponElimina
  3. Este comentario va dirigido a Cafè Metal Bass, en base de periodismo no creo que hayas tenido en cuenta todos los puntos de vista, ya que te basas en el músico y los grupos y dejas de lado un enfoque más generalizado. También creo que en éste mundo hay de todo, muchas veces se va a tocar por tocar no te implicas para que tu publico te venga a ver y luego son decepciones, con un punto en común que es el mal funcionamiento de las salas porque no han traido a gente para verlos, el tecnico no es tecnico, la sala no está preparada, etc., excusas por un pinchazo, si sabes todo eso no toques. Lo primero que le promete un grupo a la sala es que vendra mucha gente, para que les des fecha y el día de concierto...
    Las discograficas y oficinas de management tambien son un punto y aparte, ya no buscan conciertos a las bandas que tienen en cartera. Las salas tambien tienen sus gastos y no es llegar y tocar. Al igual que al músico le gustaría cobrar a las salas tambien les gustaría cubrir con sus gastos. No generalizemos en la situación de los músicos, generalizemos en lo que el mundo de la música conlleva. Vivimos en un tiempo que hay mucha diversidad musical, "los grandes" tambien lo notan, que ha pasado con Razzmataz, ya no hacen tantos conciertos como antes, en cambio en dos horas entradas agotadas para cierto concierto a un precio de 60€, que ha pasado con las salas que han tenido que cerrar!
    Hay muy pocos grupos españoles con muy buen nivel musical que no hacen conciertos en salas.
    Los grandes se van a las fiestas mayores con el cache, y algun concierto en pavellones cobrando una burrada por la entrada...y la gente va y se deja casi el sueldo. Muchos prefieren pagar las entradas a 40€ y no pagar entradas ridiculas incluso gratuitas para ver un concierto de tus amigos, conocidos...
    Todo esto supone un riesgo tanto para el grupo que actua como para la sala.
    Espero que recapacitemos todos y antetodo humildad, no siempre hay que pensar en uno mismo, a veces te tienes que poner en la piel de otro.

    ResponElimina
  4. Gràcies "Anònim", per deixar la teva opinió al bloc. Primer de tot no sóc periodista. I el comentari, és una reflexió PERSONAL com a músic i seguidor del metal. Les meves paraules són cap als concerts undergrounds, els grups de barri, de ciutat, els que no són professionals, els que mai faran una gira europea, els que han de combinar feina, familia i música...
    Repeteixo HI HAN SALES que no treballen el seu negoci. NO GENERALITZO. Conec una sala, per exemple que, el tècnic de so no s'enteraba de res. No tenia cap experiència i l'únic que feia era anar provant coses a la taula provocant la desesperació de la banda. Mentres l'amo del local ho veia tot a distància. He tocat a sales on :l'escenari era molt i molt petit, sense sonoritzar, amb una reverb de collons, m'han promés uns diners per tocar i després és menys...el que dic és que les sales han de estar preparades en tots els sentits. Tocant una vegada i prou en aquestes sales és la solució. He anat a concerts on m'he hagut de retirar el més lluny posible per a que les meves oïdes no esclatessin amb el volum brutal del concert. He vist com no hi havia escenari i el grup tocaba a peu de terra, provocant que molta gent no els pogués veure amb facilitat. He arribat puntual i el concert va començar una hora i mitja més tard i gairebé cada setmana passa el mateix.
    "...y la gente va y se deja casi el sueldo. Muchos prefieren pagar las entradas a 40€ y no pagar entradas ridiculas incluso gratuitas para ver un concierto de tus amigos, conocidos... "
    Estic d'acord amb tu, sembla que els heavys només sorten quan apareixen els Maiden o els Metallica, en canvi els caps de setmana no s'apropen a veure un concert a uns quilòmetres de casa seva.
    També el problema de les sales de concerts cau als Ajuntaments. Pq cada ciutat o poble no pot tenir una sala de concerts ben equipada?, com per exemple el BocaNord de Barcelona. O locals d'assaig ben preparats pels grups a bon preu?...aquest seria un altre tema...

    ResponElimina
  5. yeah! esto es muy facil , mientras a los grupos nos digan cosas como ,bandas tengo a patadas ,si no tocais vosotros tocaran otros etc...seguiremos asi siempre
    si que es verdad que la sala tiene que ganardinero que para eso la han montado ,pero no tratar a los musicos o los eventos que se realizen como si fuera un mero producto unico y exclusivo para ganar dinero.con un poco de mimo las cosas ueden funcionar mucho mejor
    que las salas quieren ganar dinero eso todos lo sabemos pero que traten a los musicos como desgraciados es otro tema que el no poder dejar tu ropa en un habitaculo de ierda por carecer la sala de eso o estar en una habitacion de la sala y te echen a los diez o media hora de acabar el concierto me parece patetico y denigrante tanto para el musico como para la escena
    tanbien es verdad que el underground esta muy poco apoyado por los mismos heavys que prefiere pagar un paston por ver un grupo importante y no ir aver un grupo que empieza gratis eso solo se puede canviar empezando por los propios seguidores del genero
    y una ultima cosa , soy paeta u hacer un minimo escenario con unas condiciones minimas es un gasto poco mas que irrisorio por lo tanto no hay escuca para acondicionar un espaciode la sala para este fin
    ala pues señores

    ResponElimina
  6. Això que dius que els heavys no recolzen l'underground és veritat i és una pena, doncs estic segur que un tant per cent molt elevat a tocat, toca, o tocarà un instrument a casa seva o en un grup. A tots ens agrada que vingui molta gent als nostres concerts però l'anar a veure concerts d'altres sembla que costa més.

    ResponElimina
  7. si senyor i una ultima cosa ,soc el que ha escrit abans per cert
    per que hi hagi bons grups s'ha de tindre apart de bons temes i instrumentacio es bones sales bons seguidors i abans de tot canviar la mentalitat de la gent ara si la gent va a un cncert underground amb aquests parametres de sales deficiens anem malament
    apa donçs

    ResponElimina
  8. El que veig ara és que els concerts comencen dora, d'aquesta manera, la sala posa el punt i final a les 00:00 hores i obra com a discoteca. No em sembla mala idea, la veritat que anar a veure un grup a les 01 ó 02 de la matinada cada cop fa més mandra. Per exemple, els grups potents no toquen tant tard, d'acord que per norma general ho fan entre setmana i a l'endemà tots ens hem d'aixecar dora per anar a treballar. El futbol de cap de setmana també s'ha de tenir en compte i més si és un partit important.

    ResponElimina
  9. Estic d'acord amb tot el que diu el primer comentari excepte en un parell de coses:
    Sovint sona molt millor tocar a pèl, sobretot si el concert és en un bar no massa gran, i més tenint en compte com és la sonorització de molts llocs.
    I l'altra és que s'ha de tenir en compte que molts cops a una sala li resulta complicat pagar als músics. Si un grup es porta 60 persones i cadascuna pren una consumició segurament a l'amo li donarà per cobrir les despeses d'haver obert aquella nit... Jo he organitzat alguns concerts i creieume es fa molt difícil pagar els músics. En general, si l'amo anés totalment per "la pela" no organitzaria concerts.
    I totalment d'acord amb que els heavys hem de recolzar més l'underground. Moltes nits que anem a un bar a fer copes mentre escoltem metal podríem estar en algun concert... Però com dieu sovint fa mandra...

    Fèlix

    ResponElimina
  10. Merci Fèlix per passar-te per aquí. També es troba en falta una bona promoció per part de les sales dels seus propis concerts. Enviar les seves agendes a diferents llocs on segur que la gent fa un cop d'ull. Lo de pagar als músics?, com a mínim no fer-lis llogar el bar i que l'entrada sigui per a ells també. El músic s'ha convertit en relacions públiques, promotor, creador de flyers i cartells, transportista...Els petits canvis poden ajudar a millorar la salut dels bars i sales. Lo de tocar sense sonorització?, doncs...segons el grup. El músic "perepunyetes" ho mira tot amb lupa, el músic que passa de tot i que només vol fer soroll, tant li dóna com soni en directe. Tu posa la birra a 1 euro, i veuràs com s'omple el local, li agradi el heavy o no...jeje

    ResponElimina